- Ticketplatform Ticketswap heeft 8,2 miljoen euro opgehaald bij de Amsterdamse investeringsmaatschappij Million Monkeys.
- Met het geld wil Ticketswap doorgroeien na ruim een jaar zonder evenementen.
- Ticketswap moest vorig jaar afscheid nemen van 32 werknemers.
Een “vliegende start” voor de komende festivalzomer. Zo omschrijft Ticketswap-directeur Hans Ober de 8,2 miljoen euro die het ticketplatform heeft opgehaald.
Het is tevens de eerste keer dat het bedrijf externe financiering aantrekt. Daarmee kan Ticketswap weer bouwen aan de toekomst na een loodzwaar jaar zonder evenementen.
“In plaats van een stapje terug doen door corona, kunnen we hiermee verder gaan waar we gebleven waren”, zegt Ober in een persbericht. “Zo breiden we uit naar nieuwe markten en bouwen we de kwaliteit van onze service uit.”
Ticketswap is geboren uit frustratie
Ticketswap ontstond in 2012 toen Ober een festivalkaartje wilde verkopen. Via Marktplaats lag oplichting op de loer en ook op Facebook bleek het lastig om het vertrouwen van kopers te winnen.
Ober besloot om zelf een platform op poten te zetten, samen met zijn huisgenoot Ruud Kamphuis en diens compagnon Frank Roor, die beiden ervaring hadden met het bouwen van websites.
“Wij hebben vanaf moment één duidelijke afspraken op papier gezet, waar iedereen zich aan dient te houden”, zei Ober in 2017 tegen Business Insider. “Daar hebben we vooraf ook goed advies voor ingewonnen. We hebben goede managementovereenkomsten en aandeelhoudersovereenkomsten gesloten.”
De drie oprichters hebben elk een derde van het bedrijf. “We staan hier als gelijken in. Daardoor is de balans ook goed.”
Geen investeerders nodig om te groeien
De eerste versie van het platform werd voor 300 euro uit de grond gestampt. En vanaf dag één stroomde er geld binnen.
“We hebben bijzonder weinig aan marketing hoeven doen”, aldus Ober tegen De Ondernemer. “Iedereen die bij ons verkoopt, wil graag van zijn kaartje af en deelt zijn bericht dus zelf fanatiek. Vandaar dat ons bereik gelijk al groot was. Van daaruit is het organisch verder gegroeid.”
De coronacrisis gooide in 2020 roet in het eten van Ticketswap, dat actief is in meer dan veertig landen en zo’n 4 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Die zetten door de coronacrisis geen kaartjes meer op het platform.
Ticketswap ontvangt normaal gesproken 5 procent van de verkoopprijs per verkocht kaartje. Die inkomsten droogden op. Ober moest noodgedwongen afscheid nemen van 32 werknemers, voornamelijk op de afdelingen marketing en support.
Ober zocht voor het eerst in de bedrijfsgeschiedenis nadrukkelijk naar investeerders. “We moeten nu wel”, zei hij tegen het Financieele Dagblad.
Doorgroeien dankzij Million Monkeys
Die investeerder is gevonden in Million Monkeys. De Amsterdamse maatschappij stak eerder geld in Temper en TheNextCloset en heeft zodoende ervaring met het opschalen van online marktplaatsen.
Met het kersverse kapitaal wil Ticketswap uitbreiden naar andere landen, zoals Duitsland en Zweden, en kantoren openen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Verder wil het bedrijf nieuwe functies toevoegen aan het platform. Zo draait er nu een proef met een verlotingssysteem zodat mensen meer kans hebben om een populair kaartje te scoren.
Ticketswap wil uiteindelijk meer zijn dan alleen een marktplaats. “Het wordt onderdeel van de voorpret voor een evenement of dagje uit", zegt Ober. "Ook kunnen artiesten en evenementen gevolgd worden, om zo niets te hoeven missen. We maken van Ticketswap een app die mensen graag regelmatig gebruiken, niet alleen wanneer ze op zoek zijn naar kaartjes."
[activecampaign form=30]